الاثنين، 30 يونيو 2008

واااااااجب وربنا يستر

بسم الله والسلام عليكم

شفتم على اخر الزمن يجيلى واجب حتى فى الاجازه لا حول ولا قوة الا بالله
يلا ربنا يسامح اللى كان السبب.
والواجب يطلع من مين؟ مين ريمان حبيبة قلبى (مدونة يوميات مظلومه)

على فكره مصرح لى الاستعانه بصديق.
نبدأ على بركة الله:
اولا: اذكر 16 صفه عن نفسك؟

اولا : انا انسانه عاديه جدا جدا جدا
ثانيا: بحب ربنا اوىىىى وكل اللى بتمناه رضا ربى عنى.
ثالثا:بحب ابى وامى وبفرح اوى لما يكونوا فى غاية الرضا عنى وبستشيرهم فى كل حاجه حتى فى ادق الامور وده لازم.
رابعا: بحب اخواتى وعلشان انا الابنه الكبرى بحاول اكون قدوه ليهم .
خامسا:بحب كل اصحابى سواء فى كلية او فى بلدى او فى التدوين ومش بحب ازعلهم ابدا.
سادسا:مش بحب اشوف حد زعلان ابدا وبحاول بقدر الامكان انى اخفف عنه حتى لو جوايه حزن كبير.
سابعا:بحب الاطفال جداااااااااا وبعرف اتعامل معاهم .
ثامنا:بحب العمل الدعوى اوى وبحاول اطور نفسى فيه.
تاسعا:بحب القرأن اوى وان شاء الله كل املى انى اختمه حفظ وبقالى جزء بسيط جدا ادعولى باى انى اختمه السنه دى.
عاشرا:انا عصبيه بس مش اوى بس وقت اللزوم وبحاول اغير فيه العيب ده, بس بيقلوا ايه " اتق شر الحليم اذا غضب"
الحادى عشر: بحب اساعد اى حد مهما ان كان هو مش بيحب لى الخير .
الثانى عشر: بسامح كتير حتى لو هاجى على نفسى** ويلا مسامحه اللى حطتنى فى الموقف ده.
الثالث عشر: متردده شويه
الرابع عشر: حساسه برضه شويه وده عيبى من زمان , وكتير حذرونى منه , بس انا كده باه ربنا يهدينى.
الخامس عشر: اكتر حاجه بتتعبنى تانيب الضمير حتى على اهيف حاجه تلاقونى باى ايه عماله كده اكلم نفسى زى.... ولا بلاش اهزأ نفسى قدامكم.
السادس عشر: لما بكون زعلانه مش بحب اعرف حد علشان مزعلوش جنبى, ولما افرح بفرح اللى حواليه.
خلاص الحمد لله 16 خلصوا مش مصدقه نفسى بصراحه انى اتكلمت عن نفسى فى 16 نقطه اصل صعب اوى ان الواحد يتكلم عن نفسه.
***************************************
السؤال الثانى: ابعت الواجب لمين؟
بصراحه انا غشيت واحده كنا بنتكلم عليها قبل اما احل الواجب
هى........
هى: جيلان _ مدونة الم.
والتانيه بقى حبيبة قلبى جدا جدا وحقيقى بحبها اوىى فى الله وتوأمى هى: نور جديد
دول اللى بالنسبه لهم اجبارى واللى عايز يجاوب بقى يجاوب.
***********************************
ولى طلب بقى عندكم معلش اصل انا استغلاليه شويه
ياريت تدعولى بظهر الغيب لان اختكم فى اشد الحاجه للدعاء.
واسال الله الهدايه.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هناك 19 تعليقًا:

ريمان يقول...

اول تعليق

حجزززززززززز

راجعه تانى يا قمر

ريمان يقول...

ايه ده العسل ده

كويس اهو ما انتى ممتازه وبتعرفى تحلى الواجب

وكمان اجاباتك زى العسل

وكويس انك سمعتى كلامى

ها


10 على 10 يا احلى هجورة فى الدنيا

وكمان نجمه وقمر وشمس

ههههههههههههه

بحبك اوى والله

والله اجاباتك جميله جدا

يا رب تحققى كل امنياتك

وربنا يعز بيكى الاسلام والمسلمين

انتى يا هجورة فيكى خسر كتير اوى

ربنا يقدرك على فعل كل خير يا حبيبتى

ريمان يقول...

على فكرة يا هجوره

اجاباتك ع الاسئله بينتلى انك من جواكى انسانه نقيه اوى لانك قولتى انك بتحبى الخير لكا حد حتى لو مش بيتمنالك الخير

قد ايه انتى طيبه وصافيه ورقيقه

بحبك والله فى الله

الم يقول...

بسم الله
حرااام يعني والله بجد
انا لسه عندي واجب ومحلتهوووووش
ياخرابي
ولسه طالعه من امتحانات وانطاحانات
بصي
هجاوب بتاع اسماء روح قلبي
وبعدين هجاوب بتاعك ياسكر
سلام ياقمرايه
بحبك يابت
جيلي كاستر
مش هتقدر تغمض عنييك

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

ماشاء الله اجوبه بسيطه لكنها ممتنعه

زى الواجب بالظبط

وربنا يوفقك ويكرمك ياااااااارب

غير معرف يقول...

حبيبتى هجوره
بحبك اوى
انتى اغلى ابنه فى الوجود
وانا فرحانه جدا ان ليه ابنه مثلك تخاف الله وتتقيه فى كل امور حياتها.
واتمنى من الله ان تنالى كل ماتتمنيه فى حياتك العمليه والعلميه والدعويه واتمنى
واتمنى من الله ان يعز الاسلام بكِ وان يعرف قدرك وان تنالى ماتتمنيه فاحلى ما فى الوجود ان يكون للام بنت صالحه فى هذا الزمن الذى امتلا بالفتن متمنيه الله ان يجنبك الفتن ماظهر منها وما بطن انت وبنات المسلمين.

امك

بنت الاسلام يقول...

لاحظتك بتكرري كلمة

بحب

بحب

شيء جميل ان حياتك تكون كلها حب


واللي بيحب قوي

بيكون حساس قووي

صفات جميلة جدااا

ويارب تختمي القران السنة ديه يارب

ودعواتك لينا احنا كمان نختمه

حفظا

ونتحلي بأخلاقه صفاتا

تحياتي

وربنا يديم المحبة بينك وبين صديقاتك ياااااارب

نور جديد يقول...

سلامو عليكو يا هااااااااانم
نهارك ابيض ان شاء الله
دي عملة تعمليها
لا اخس عليكي اخس اخس اخس شوفي اهو الرخامة اللي انا رخمتها عليكي كوم
و الرخامة دي باه كوم تانيييييييي
اه يا ني اه
طيب يا هجورتي بس لما اشوفك
بس عارفة اجمل حاجة ايه
بجد بجد و الله
صادقة انتي اوي في اجاباتك
و الله اني احبك في الله
بس لن انسى لكي هذا الموقف
و طبعا هستأذنك اتأخر شوية في الاجابة عليه عشان المشروع يعني ممكن البوست الجاي ان شاء الله
يا اما لو مش عجبك كده مش هجاوب خالص
و براحتك باه
اخ يا ني منك و من عمايلك
ربنا يوفقك يا حبيبتي
و ييسر لك الخير
و يوفقك في القرآن ياااااارب
بس و الله جزاكي الله خيرا و انا بجد بجد بحبك جدااااااا في الله
و انا قلت لك قبل كده بأه من اكتر الناس اللي مخدتش غلوة في ايدها

نور جديد يقول...

لا و اجباري كمان و بتقوليها بقلب جامد اوي
مش خايفة على نفسك و لا ايه
عموما لينا ماسنجر يلمنا و نتكلم فيه
في رعاية الله يا حبيبتي

مشتاقه للجنه يقول...

يا اهلا يا اهلا بمعلمتى الصغنونه
شفتى انا كنت بحل وانا فاكره ان بالكتير اوى 5 سبحان الله.

وانتى عارفه انى سمعت الكلام بعد اييييييييه.
ها فاكره ولا افكرك.

وربنا يكرمك يا حبى على كلامك الجميل ده
ده اصلا من زوقك والله .

وانا بحبك جدا جدا فى الله
وربنا يارب يوفقك لكل خير

مشتاقه للجنه يقول...

جيلى حبيبتى
اولا كفااااااااره
ياه دانا كنت يا بنتى حاسه انك بخبترعى الذره ايه 30000000 ماده.
المهم ربنا يوفقك وتجيبلنا الامتياز ماشى.


وبعدين بقى اللى اشتركت معايا فى العمله دى رمانتى ماشى
يعنى مش لوحدى وبصراحه بقى قلتلها اشمعنى انتى؟

وانا بحبك يا قمر والله
لو سمحتى بقى فين طبق الجيلى بتاعى ها.

ربنا يشرح لك صدرك وييسر لك امرك حبيبتى.

مشتاقه للجنه يقول...

حسام
ربنا يكرمك يارب
ويعز بيك الاسلام والمسلمين
وتنورنا دايما ان شاء الله

هداكم الله واصلح بالكم

مشتاقه للجنه يقول...

ايه ده ايه ده وسعواااااااا
الست دى امى

ياااااه بجد بجد احلى فرحه والله

على فكره يا جماعه امى اول واحده بتقرا مواضيعى واحيانا حتى قبل اما انشرها

بس الموضوع ده قراته بعد اما نشرته.

لو سمحتوا بقى سيبونى اكلمها:
ايه يا امى شفتى وشى جاب اللون اللى انتى عارفاه اهو.

وبعدين بقى مين اللى هيشهد للعروسه مش امها برضه.

يااااااااارب يا امى يستجيب لدعائك الجميل ده اللى بصراحه مقدرش ابدا استغنى عنه.

بحبك بحبك يا امى

مشتاقه للجنه يقول...

بطوطه حبيتى
اشرقت الانوار

يارب يا بطه انتى عارفه ان شاء الله لو ختمت القران بجد هعمل فرح.
ياااااه منتظره اليوم ده بفاااارغ الصبر.

ويارب يستجيب لدعائك يا رب
ويديم المحبه بينى وبين صديقاتى يارب.

دمتِ بكل خير

مشتاقه للجنه يقول...

احم احم
سمسم انا هخاف اهو
بالراحه وبعدين انتى عارفه انى لسه بتعلم الرخامه ولا ايه.

وبعدين بصى بقى هتجاوبى هتجاوبى
ازاى احل واجب وانتى مش تحليه مش لازم تشاركينى برضه فى كل حاجه ولا ايييييييه؟


وبعدين يا بنتى طبعا ولا حتى نصف غلوه هو احنا اى حد
ده انا هجورتك حبيبتك ولا نسيتى

وكفايه انى اعلنت للعالم انى بجد بجد بجد
بحبك جدااااااااااااااا فى الله

وادعيلى اوىىىىىىىى
لان انتى عارفه انا محتاجه للدعاء اد ايه.

يلا حبى
اقلك دعاء انتى محتاجاه اوى فعلا:

اللهم دبر لها امورها فانها لاتحسن التدبير

ويارب اكلمك تانى والاقيك فى احسن حال

sun_of_freedom يقول...

يانهار ابيض
كل واجب
الحمدلله احنا احراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار

داشموس الحريه

بس كلامك دا معناه انك طيوبه وحبوبه كتييييييييييييييير

ربنا يحميكى ويحفظك لوالديكى

ويلا هانت وهنشوف عض يا حبي

امووووووووووووواه


والحمدلله انك تناستينى من الواجب دا
دا انا موتنى ولا اكلم عن نفسي


يلا سلاموز حبي


وبجد عسل اوى البوست
وارمى بوسه بالمرة على ريمان حبي

مشتاقه للجنه يقول...

اهلا اهلا بالشوس اللى بتنورنا
ومين قالك انى ناسياكى قال ناسيكى قال

ده انتى الواجب مفروض عليكى على الايميل
اها ولا ايه

شوفوا البت بتتهرب من حل الواجب
هنهرب من اولها

وبعدين الخبر اللى هيزعل اهو
حكاية انى اجى فيها لسه تفكير
وربنا يسهل ان شاء الله

يلا يا حبيبة قلب هجورتك روحى حلى الواجب

والبوسه هتوصل ان شاء الله لرمانتنا

دمتِ فى امان الله

smsm يقول...

برافووووووووو
بجد

اجابات ممتازه


واول واحده فعلا

حسيت ان شخصيتها بانت

من خلال اجابتها

ربنا يرضي عنك دنيا واخري

اختك

قلب أبيــض يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا ...اجابات موفقة ..
وان شاء الله مش هنقول تاخدى فيها 10 من 10
لا
ان شاء الله ربنا طبعا اللى هيجزيكى عليها

والله اعلم ...
بس نساله تعالى ان يثيبكم كل خييير

ونجاح


هو انا والله مكنتش عاوز اعلق .زلانى حاسس ان موضوع الواجب دا
ولا مؤاخذة

بنانيتى شوية
بس انا لقيت حسام لوحدة يا عينى


فقلت اما اسنده لممكن يحصل له حاجة ..


وسط ال ... اخواته طبعا


(:


بالتوفيق ان شاء الله ..فى الحياة العملية والعلميو ...
والدعويييييييييية



دمتم بخيير